Jeg har alt klaget over traileren til den Amerikanske utgaven av Life on Mars. For en liten stund siden ble piloten lekket på internett, og den var minst like ille som traileren. Alt var galt. Jeg kjente ikke igjen karakterene mine, selv om manuset var bortimot identisk i store deler av episoden, og selve showet hadde skiftet karakter. Det var som om David E. Kelly hadde sett serien og tenkt "Ooooh, tidsreise og politimenn!". Temaer som nostalgi, sammenligninger av hva som er bedre nå, og hva som var bedre før, den sterile nåtiden sammenlignet med det varme, brun-tonede 70-tallet og Sams galskap er helt borte.
Når det gjelder kasting suger det og. Å se Jason O'Mara gå gjennom hele episoden med ett ansiktsuttrykk gjør vondt etter å ha sett John Simm briljere med rollen.

Vanligvis liker jeg Colm Meany, men her går han helt på tryne. Han får Gene til å fremstå som en dum bølle. Igjen vil jeg legge noe av skylden på David E. Kelly, som igjen kun har sett overflaten, virker det som, og helt gått glipp av de sidene av Gene som gjør det så lett å like ham på tross av en del av handlingene hans. Gene er kanskje voldelig, men han gjør det han gjør fordi han tror det er riktig. Det viktigste for ham er å beskytte byen sin, og dette er den eneste måten han vet om å gjøre det på. Den amerikanske Gene ser ut til å bruke vold fordi han liker maktfølelsen det medbringer.

Annie har her gått i fella for den kvinnelige hovedrollen. Hun er spunky, blid og sterk. Hun er klisjéen på den nye, sterke kvinnen. Det er ikke sånn Annie skal være i det hele tatt. Annie er usikker og beskjeden. Hun jobber et sted hvor hun konstant blir sett ned på fordi hun er en kvinne, og sjansene hennes for å forfremmes er minimal, igjen fordi hun er en kvinne. Alikevel er hun sterk nok til å talke det, og når Sam kommer, hjelper han henne med å innse sitt eget potensiale, og hun blomstrer. Det at hun er smartere og har en bedre arbeidsmoral enn de fleste mannlige politimennene i serien hjelper selvsagt også. Dette betyr ikke at Annie er en Mary Sue, slik som den Amerikanske Annie ser ut til å være. Hun kan være egoistisk, og lar seg ofte fornærme av Sam sin krongling med ordene, ikke ulikt Kaylee og Simon i Firefly. Dessuten ser Liz White ut som om hun kommer fra 70-tallet. Hvem enn det er som spiller den Amerikanske Annie ser bare ut som en blond Michelle Tratchenberg.

Å se denne episoden kan ha bragt ut det barnslige i meg, og jeg klarte ikke å la vær å sammenligne pilotene til den Britiske og Amerikanske utgaven i en ørliten musikkvideo.



Jeg bør kanskje nevne avslutningsvis at den Amerikanske piloten er skrota, og at de nå lager en ny en som finner sted i New York i stede for Los Angeles. Det bør også nevnes at alle utenom Colm Meany og Jason O'Mara er byttet ut. Spør du meg bør de skrotes og. Sam kan ikke være større og sterkere enn Gene!

Labels: ,

2 Respons pŒ “Jannicke anmelder Life on Mars US”

  1. # Anonymous Anonymous

    Ser ut til at Harvey Keitel har landa rollen som Gene Hunt no. Ser ut til at lite frå den originale piloten blir verande. Keitel er jo litt tøff i det minste, så det går jo i rett retning.  

  2. # Blogger Jannicke

    Harvy Keitel er jo tøff, og jeg har store forhåpninger til at han skal klare å bringe litt dybde tilbake til Gene, noe den første piloten ikke klarte.
    Mitt eneste problem er er deth at Keitel er 59 år. Det kan fort bli litt gammelt for å spille Gene.  

Post a Comment



© 2008 The Cortex Feed | Basert pŒ K2 Template av GeckoandFly. Redigert og fornorsket av Kristin Storrusten.

free hit counter