Flere av dere har kanskje fått med dere at jeg studerer film i England for øyeblikket. Homofili i film dukker opp fra tid til annen i forelesningene, og med det kommer kommentarer. Folk flest behandler det som et hvilket som helst annet tema, men så er det unntakene som føler at de må kommentere hvor ekkelt det er. Senest i dag hørte jeg jenta bak meg si ”æsj” da powerpointen viste et bilde av to menn som kysset. De klinte ikke, det var ingen tafsing, kun et enkelt kyss.
Jeg hadde lyst til å ta tak i henne og riste henne godt, for så å spørre henne hvorfor hun syntes dette var så ekkelt.
Noen mennesker er ukomfortable med homofili, sier du kanskje. De har rett til å ikke like det. Der er jeg totalt uenig. Hva om det hadde vært et bilde av to svarte mennesker som kysser? Hva om jeg hadde vært ukomfortabel med det? Har jeg retten til å si ”æsj” høylydt, og dermed fordømme dem? Hva om det var et bilde av en mann som gjorde husarbeid, og fyren ved siden av meg utbrøt høylydt at ”det er ekkelt å se en mann gjøre en kvinnes jobb. Det er unaturlig.” Hadde det vært greit? Selvsagt ikke! På ingen måte er det greit å komme med slike diskriminerende uttalelser! Jeg håper virkelig at ingen av de som leser bloggen min er av den formening at man må vise nok forståelse for rasister og sjåvinisters formeninger til at de skal få lov til å uttrykke dem fritt. Hvorfor er det da så mange der ute som tror at man må respektere homofobe individers synspunkt, at de må få lov til å uttrykke sine fordommer?

Jeg har den samme formeningen når det gjelder Proposition 8 (et forslag om at homofile skulle miste muligheten for å gifte seg, og som ble stemt gjennom i flere stater i USA). Jeg mener at Prop 8 burde vært ulovelig, ettersom det er ren, skjær diskriminering. Allikevel blir jeg fortalt at folk burde ha rett til å mene at homofilt ekteskap burde være forbudt, og at de bør ha lov til å stemme for det. For 50 år siden kunne ikke svarte og hvite gifte seg i flere av USAs stater. Om noen la fram et forslag om at det skulle bli ulovelig igjen ville det mest sannsynelig forbys fordi det er diskriminerende. Om noen kan forklare meg hvordan dette skiller seg fra det å gjøre homofilt ekteskap ulovelig igjen vil jeg bli veldig overrasket.

Dette erikke noe nytt, jeg er ikke den første til å si dette, men jeg måtte få sagt det, jeg og. *tar såpeboksen sin under armen og lusker ut av lokalet*

Labels:

0 Respons pŒ “Av og til må man bare rope”

Post a Comment



© 2008 The Cortex Feed | Basert pŒ K2 Template av GeckoandFly. Redigert og fornorsket av Kristin Storrusten.

free hit counter